2013년 9월 9일 월요일

Flight experience: Boarding Singapore Airlines between Fukuoka, Singapore and Sydney in April 2011/2011年4月シンガポール航空福岡、シンガポール、シドニー間搭乗記

I took between Fukuoka-Singapore-Sydney in April 2011. Boarding flights are as follows:
2011年4月福岡ーシンガポールーシドニー間で利用しました。搭乗した便は次の通りです。
  • 17 April/4月17日: SQ655 FUK - SIN
  • 18 April/4月18日: SQ221 SIN - SYD
  • 23 April/4月23日: SQ232 SYD - SIN
  • 24 April/4月24日: SQ656 SIN - FUK
Legends/凡例:
FUK: Fukuoka/福岡
SIN: Singapore (Changi)/シンガポール(チャンギ)
SYD: Sydney/シドニー

==Fleets/運航機材==
The Fukuoka route is operated by A330-300s. The Sydney route, however, fleets will be different depending on the flight. Flights I got was A380s both way.
福岡線はA330-300機で運航しています。ただしシドニー線は便によって機材が異なります。乗った便は往復ともA380機でした。

A330-300 on SQ655 before departing at Fukuoka Airport./福岡空港にて出発前のSQ655便(A330-300)。
A380 on SQ232 before departing at Sydney International Airport with Thai Airways A340-600 in the background./シドニー国際空港にて出発前のSQ232便(A380)。後方はタイ国際航空のA340-600機。
 ==Before departure/出発前==
I bought a special discount round-trip ticket (62,000 yen) plus taxes, fees and surcharges on the official website. The fare is cheaper than other competitive airlines.
公式ホームページから最安値の62,000円(諸税、サーチャージ別)で購入。他社と比べてとても安かったように思えます。

==In-flight/機内==
Between Fukuoka and Singapore
It was a month after the Tohoku Earthquake on 11 March, probably many passengers canceled the reservation, roughly 70 - 80% of passengers taken between both cities. Most passengers are Japanese. They'll go to Marina Bay Sands, a resort complex in Marina Bay, has just opened in July 2010. Meal can be chosen from two main dishes; Japanese and Western. I chose Japanese both way, beef with rice outward journey and fish with rice return.

Between Singapore and Sydney
Both flights were almost full. I sat in the upper deck economy of A380s. In this section, array of seats is 2-4-2, while the main deck is 3-4-3, it's much comfortable than the main deck. As a part of the Kangaroo route, I saw many passengers from Europe. Meal is excellent. Especially, I love Singaporean style stir fried noodle with roast pork. I ate it in my return flight.

Kris World
Kris World, an AVOD entertainment system, has a wide selection of programs such as films, music etc. I really enjoyed it. Personally, I prefer to Studio CX of Cathay Pacific because it has a large number of CD albums, and available in 6 languages, including Japanese.

Flight attendants
Great people, friendly and excellent service. I feel very comfortable when boarding on a plane because they're doing the same attentive service as in Japanese flag carriers.

福岡ーシンガポール間
3月11日の東日本大震災の1ヵ月後だったので予約をキャンセルしている客が多くこの区間は70-80%ぐらい乗っていました。ほとんどの客は2010年7月にオープンしたばかりの複合型リゾート施設マリナ・ベイザンズに行くと思われる日本人でした。食事は和食と洋食の2種類で往復とも和食にしました。行きはビーフとご飯和えで帰りは深夜便だったので魚とご飯和えでした。

シンガポールーシドニー間
乗った便はともにほぼ満席でした。僕はA380のアッパーデッキ(2階席)のエコノミーに座りました。この部分は2-4-2の配列でメインデッキ(1階席)は3-4-3なのでメインデッキよりとても快適です。この便はカンガルー路線なので欧州からの客を多く見かけました。機内食はおいしくて特に帰りの便で食べたシンガポール風チャーシュー焼きそばがおいしかったです。

クリスワールド
オンデマンドエンターテイメントシステムであるクリスワールドは映画や音楽など多様なプログラムがあって退屈することなく楽しめます。個人的にはキャセイパシフィック航空のStudio CXのほうがCDアルバムの枚数が多く日本語を含む6言語対応なので好きです。

客室乗務員
乗務員の方々はとても親切丁寧です。日系と同じくきめ細かなサービスをやっていて乗ったときとても心地よいです。

==Check-in/チェックイン==
At Fukuoka Airport, all check-in procedure is done at All Nippon Airways (ANA) counter. A ground staff at Singapore was friendly, but the correspondence of a female staff is really worst at Sydney. Due to the bad attitude of her, I have been encountering serious problems. I took a seat in the rear emergency exit of the upper deck, paying 4,300 yen for return flight when I bought on the website. But it was discovered a double booking at the boarding gate. And the buzzer rang. Therefore she ask me by changing the seat to 31A, the foremost part of economy class in the main deck. At that time, a ground staff of Malaysia Airlines, in charge of the boarding procedure, she went into the plane to check the situation. After a while, she came back and arrange an alternative seat, an aisle on the center right side. An Australian married couple who were sitting there already, but they told me "I'm sorry". Thanks to all.
福岡空港でのチェックインはANAカウンターにて行います。シンガポールの地上職員は親切でしたがシドニーでの女性職員の対応が本当に最悪。その方のせいで最悪なトラブルに巻き込まれてしまい危うく乗れなくなるところでした。帰国便はホームページから購入の際4,300円払ってアッパーデッキの後部非常口の座席を取ったんですが搭乗ゲートでダブルブッキングだったことが発覚。しまいにブザーが鳴る始末。それに座席をメインデッキ最前列である31Aに変えてくれないかと依頼。そのとき搭乗手続きを担当していたマレーシア航空の地上職員が機内に入ってもらって状態を把握。しばらくしてから戻ってきてくれて代わりの席として中央右側通路席を手配。すでにそこに座っていたオーストラリア人夫婦は”すみません”とひとこと言ってくれました。

==Frequent flyer programs/マイル==
Singapore Airlines has its own frequent flyer program, Kris flyerSince the airline is a member of Star Alliance, it can also be added to frequent flyer programs of each member. I'm a member of Kris flyer since May 2006.
シンガポール航空は独自のマイレージプログラムであるクリスフライヤーがありますが同社はスターアライアンスメンバーなので加盟各社マイレージプログラムでの相互加算も可能です。僕は2006年5月からクリスフライヤーの会員です。

==Conclusion/最後に==
I think SQ is the best airline of the world, with their hospitality and refine service. The airline has extensive networks to Australia, so I'll fly again next time.
毎回シンガポール航空に乗ってここがすばらしいと思うのは洗練されたサービスとおもてなしだと思います。オーストラリアへの路線も充実しているので次回また利用したいです。

댓글 없음:

댓글 쓰기